Kan Salesforce de groei nieuw leven inblazen?

Geschreven door eToro-marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

- Groei onder de 10% en lagere marges brengen beleggers aan het twijfelen
- Het verdienmodel staat stevig onder druk door de opkomst van AI
- Disruptierisico blijft bestaan tenzij Salesforce zelf de markt opschudt

Salesforce is dit jaar, na UnitedHealth Group , het slechtst presterende aandeel van de Dow Jones Index. De leverancier van software om klantrelaties te beheren zag de aandelenkoers in 2025 met 23% dalen, omdat de omzetgroei achterblijft bij de verwachtingen. De cijfers over het tweede kwartaal, die het bedrijf gisterenavond presenteerde, brachten daarin geen verandering. Wat is ervoor nodig om een ommekeer te bewerkstelligen?

Wat is het probleem?

De opkomst van AI. Salesforce levert zogenaamde CRM-systemen in de vorm van Software-as-a-Service (SaaS). De software is voor ongeveer 80% gestandaardiseerd en wordt voor 20% uitgebreid met bedrijfsspecifieke functionaliteiten. Voor de ontwikkeling en implementatie van die uitbreidingen laat Salesforce zich goed betalen. Nu blijkt dat AI dat werk in veel gevallen ook kan uitvoeren, heeft Salesforce 4.000 van de 9.000 servicemedewerkers de laan uitgestuurd. Daarmee is ook de groei in het verdienmodel flink afgezwakt. De markt wil graag minimaal 10% groei per jaar zien. In het tweede kwartaal werd dat net gehaald, maar voor het derde kwartaal wordt een verwachting van +8% afgegeven.

Wat is de oplossing?

Zelf de AI-oplossing leveren. Salesforce zet al meer dan een jaar groot in op Agentforce, dat een AI-laag toevoegt aan het bestaande basispakket. Dat gebeurt vooralsnog met wisselend succes: 12.500 keer werd de dienst geleverd, 6.000 keer werd ervoor betaald. De softwarespecialist zal met tastbare resultaten meer bedrijven moeten overtuigen om voor blijvend gebruik van Agentforce langs de kassa te gaan.

De eerder dit jaar aangekondigde overname van Informatica moet daarbij helpen. Een van de redenen waarom de AI-applicaties nog niet perfect werken is dat gebruikers hun interne data niet op orde hebben. Informatica is erin gespecialiseerd om dat op te lossen. Salesforce, met een beurswaarde van $245 miljard, geeft er $8 miljard aan uit.

Is het voldoende?

Dat valt nog te bezien. Het risico dat Salesforce loopt is dat het aanbrengen van een AI-laag op een bestaand pakket inferieur blijkt te zijn aan de ontwikkeling van een gloednieuw, volledig op AI-gebaseerd pakket dat opereert zonder ballast uit het verleden. Voor CEO Marc Benioff is het een ‘buy or build’-beslissing. Zonder enige twijfel speurt hij dagelijks de markt af op zoek naar startups die het in zich hebben om de markt van CRM-systemen om te vormen.

Beleggers wachten af en hebben de waardering van Salesforce intussen aangepast aan de lagere groeiverwachtingen. Op de beurs wordt nu 22 keer de verwachte winst over de komende twaalf maanden betaald, terwijl dat in januari nog 32 keer de verwachte winst was.