De toenemende concentratie zet de diversiteit van het aanbod in de Vlaamse mediasector steeds meer onder druk. Dat blijkt uit een rapport van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media.
De toezichthouder merkt op er weliswaar niet één speler kan worden geïdentificeerd die de hele Vlaamse mediasector domineert, maar wel moeten er volgens het rapport vele vormen van concentatie - horizontaal, verticaal en crossmediaal - binnen en tussen bepaalde mediavormen worden vastgesteld. Deze evoluties zetten volgens de regulator de diversiteit van het aanbod onder druk.
De oefening om de Vlaamse mediasector af te bakenen, wordt steeds moeilijker,” merkt de regulator op. “Steeds meer worden crossmediale en convergente tendensen waargenomen. Vlaamse mediagroepen raken onderling steeds meer verstrengeld. Inmiddels bestaan met De Vijver Media, Mediahuis en Medialaan reeds drie mediagroepen uit intersecties van andere Vlaamse mediagroepen."
"Steeds vaker zoeken de mediagroepen naar mogelijkheden om hun multimediale positie te versterken, waarbij diverse allianties worden aangegaan.” Ook wordt opgemerkt dat distributiebedrijven een steeds grotere interesse tonen in de voorliggende schakels van de waardeketen, wat tot een toegenomen verticale concentratie leidt.,/p>
“In de televisiesector zijn de inkomstenmodellen door nieuwe technologieën gewijzigd,” aldus het rapport. “Contentproducenten, aggregatoren en distributeurs willen een zo groot mogelijk aandeel van de inkomsten voor zich houden.” Verder stelde de regulator vast het gebruik van video-on-demand en de gegenereerde inkomsten voor de eerste keer een stagnatie laten optekenen, wat volgens het rapport mogelijk te maken heeft met het verschijnen van alternatieven.
Anderzijds wordt opgemerkt dat de regionale omroeporganisaties onder zware financiële druk blijven staan, maar volgend jaar wordt voor de sector wel een nieuwe regeling, opgesteld door de vorige minister van media, ingevoerd.
“De markt van de gedrukte media blijft algemeen een dalende tendens kennen,” zegt de Vlaamse regulator verder. “De periodieke bladen werden geconfronteerd met een toenemende concurrentie van de weekendbijlagen van dagbladen. Het aantal verkochte exemplaren van de kranten is, net zoals het voorgaande jaar, gedaald." "Lichtpunt is wel dat de betaalde digitale oplage een stijging laat optekenen. Mediahuis, de samenwerking tussen Concentra en Corelio, werd mede opgericht om deze situatie het hoofd te kunnen bieden. Deze operatie heeft echter ook gezorgd voor een verhoging van de concentratie, zodat de kans op een verschraling van het nieuwsaanbod niet denkbeeldig is.”
“In de radiosector valt de aanhoudende ketenvorming bij de lokale radio’s op. Vorig jaar was de opkomst van lokale radioketen Story FM, onderdeel van de Sanoma-groep, een opvallend gegeven. In de loop van dit jaar nam het belang van deze keten toe doordat het aantal aangesloten radio’s steeg tot zestien partijen. Het percentage ketenvorming binnen de lokale radio’s komt op 72 procent te liggen. Doordat radio Nostalgie twee jaar geleden officieel een landelijke radio geworden is, is binnen de radiomarkt de mediaconcentratie op basis van marktaandelen afgenomen. De openbare omroep VRT blijft echter de dominante speler binnen dit zeer geconcentreerde mediasegment.”
Tenslotte wordt opgemerkt dat in de online sector de concentratiemaatstaven en dus ook de verhoudingen tussen de spelers, nagenoeg gelijk zijn gebleven. Wel werd vastgesteld dat het gebruik van het mobiel internet steeds verder toeneemt, wat volgens het rapport onder meer is toe te schrijven aan de toenemende populariteit van applicaties.
Bron: Express.be