,em>Anthony Doyle, Investment Director bij M&G
We zijn lichtjes verbijsterd naar aanleiding van het jongste Amerikaanse jobrapport. De stijging met 38.000 nieuwe jobs in mei (160.000 verwacht) stelde de markt teleur. Een daling in de participatiegraad naar 62,6% zorgde ervoor dat de werkloosheid naar 4,7% terugviel, het laagste niveau sinds 2007, terwijl het gemiddelde uurloon met 2,5% op jaarbasis steeg.
Het is gekend dat de Amerikaanse jobrapporten (vooral het cijfer van de nieuwe jobs) met een grote korrel zout genomen moeten worden. De foutenmarge bedraagt bijna 100.000 jobs. Bovendien kan de 7 weken durende staking bij Verizon Comm. een impact van bijna 35.000 banen gehad hebben op de creatie van nieuwe tewerkstelling.
We denken niet dat de FOMC bezorgd zal zijn over een vertraging van de Amerikaanse economie. En evenmin dat het jobrapport van mei een indicatie geeft dat de VS op een recessie afstevent.
Als de Amerikaanse economie blijft groeien, dan kan er een andere reden zijn waarom de tewerkstellingscijfers zo teleurstellend laag waren. De economie zou namelijk dicht bij een volledige tewerkstelling kunnen zitten (zoals het werkloosheidscijfer van 4,7% zou suggereren. Dat betekent dat werkgevers het moeilijk hebben om geschikte werknemers voor de beschikbare jobs te vinden. Als dit het geval is, dan zouden we verwachten dat de indices voor loonkosten, zoals de Employment Cost Index (momenteel 2,4% op jaarbasis), snel gaan stijgen over de rest van 2016.
De markt heeft nu een renteverhoging in december (en niet in juli) ingeprijsd. Dat lijkt ons te voorzichtig. De jobmarkt is gezond en de economie zit waarschijnlijk dicht bij een volledige tewerkstelling.
Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl
Copyright analist.be B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. analist.be doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.