Sinds de financiële crisis proberen particulieren het risico op verlies te verlagen door hun activa over verschillende banken te spreiden. Dat heeft de krant De Tijd gemeld op basis van een onderzoek van consulent Roland Berger.
Vastgesteld werd dat nog slechts 43 procent van de Belgische klanten exclusief met één bank werkt. Zes jaar geleden lag dat cijfer nog boven de grens van 50 procent. Het feit dat 57 procent van de klanten inmiddels op minstens twee financiële instellingen beroep doet, geeft volgens Roland Berger aan dat het multibancaire model in de Belgische banksector standaard is geworden.
Uit de cijfers blijkt volgens Roland Berger tevens dat voor een tweede bank vaak beroep wordt gedaan op een online instelling. Op dit ogenblik werkt ongeveer 10 procent van de klanten met een internetbank. De consulent meent dat dit cijfer tegen het einde van het decennium tot 25 procent kan oplopen.
Bron: Express.be