Containeroverslag Zeebrugge krijgt zware klappen

De containeroverslag in Zeebrugge dreigt dit jaar een daling tussen 20 procent en 30 procent te kennen. Dat heeft Joachim Coens, topman van het Zeebrugse havenbestuur, gezegd naar aanleiding van de beslissing van de Franse rederij CMA CGM om een aantal Europese containerdiensten in de Vlaamse haven te schrappen.

Maersk en MSC maakten vorig jaar al bekend dat ze Zeebrugge uit hun internationale vaarschema schrappen ten voordele van Antwerpen en Rotterdam. Daardoor bouwen de drie grootste containerrederijen van de wereld hun activiteiten in de haven van Zeebrugge af.

Door het verlies aan activiteiten hebben de uitbaters van de drie containerterminals in Zeebrugge gevraagd om de activiteiten op één site te concentreren. Daardoor dreigen twee containerterminals in de haven zonder gebruiker te vallen. Vorig jaar werden in Zeebrugge nog twee miljoen containers behandeld. Joachim Coens zegt echter te hopen nog dit jaar extra trafieken te kunnen aantrekken.

Bron: Express.be