Elektriciteitsproducent Electrabel wil tot het einde van dit decennium meer dan 300 miljoen euro investeren in de bouw van onshore windturbines. Daarmee wil het bedrijf het geïnstalleerd vermogen aan windenergie tot 400 megawatt verdubbelen. Dat heeft Philippe Van Troeye, topman van Electrabel, gezegd.
Het bedrijf startte veertien jaar geleden met de bouw van onshore turbines, maar wil die inspanningen volgens Van Troeye verder opdrijven. Daarbij heeft Electrabel de doelstelling om tot het einde van het decennium gemiddeld een twintigtal onshore turbines per jaar te bouwen. Dit jaar worden tweeëntwintig windmolens gepland, gespreid over vijf Vlaamse en twee Waalse turbineparken.
Het bedrijf is ook actief in offshore windenergie. Electrabel participeert immers voor 35 procent in het consortium Mermaid, dat de concessie in handen heeft van het voorlopig laatste offshore windpark of de Noordzee.
Bron: Express.be