Loonlastenverlagingen komen steeds minder ten goede aan werknemers met een laag salaris en blijken steeds vaker hogere looncategorieën te bevoordelen. Daarmee voldoet het systeem niet aan de vooropgestelde doelstellingen, maar wordt een omgekeerd effect bereikt. Dat heeft kamerlid Stefaan Vercamer tegenover de krant De Standaard gezegd op basis van cijfers van federaal minister van werk Kris Peeters.
Opgemerkt wordt dat drie jaar geleden 348.000 werknemers met een laag salaris in aanmerking kwamen voor een lastenvermindering, tegenover 575.000 arbeidskrachten negen jaar geleden. Het totale bedrag viel terug van 82 miljoen euro naar 40 miljoen euro.
Daarentegen werden drie jaar geleden 282.000 werknemers uit de hogere salariscategorieën geteld, tegenover 185.000 arbeidskrachten negen jaar geleden. Het totale bedrag steeg van 79 miljoen euro naar 120 miljoen euro.
De cijfers tonen volgens Vercamer een fundamentele verschuiving van meer dan 40 miljoen euro van lage naar hoge lonen.
Bron: Express.be