Energieproducenten sluiten massaal oude gascentrales

Dit jaar zullen in België tientallen verouderde en onrendabele gasgestookte elektriciteitscentrales worden gesloten. Dat heeft de krant De Tijd gemeld op basis van een nota van de federale overheid.

Berekend werd dat de sluiting van de centrales de productiecapaciteit met ruim 1.600 megawatt zou terugschroeven. Daardoor wordt een verlies geleden dat vergeleken kan worden met anderhalve keer de capaciteit van een grote kernreactor. Dat vertegenwoordigt het equivalent van één tiende van het stroomverbruik op absolute piekmomenten.

De lijst met geviseerde sites omvat volgens de krant vooral kleinere eenheden en een aantal warmtekrachtkoppelingscentrales bij industriële bedrijven, maar ook enkele grote aardgascentrales van Electrabel, onder meer in Drogenbos in Vlaams-Brabant en Esch-sur-Alzette in het Groothertogdom Luxemburg.

Buiten enkele kleine projecten voor duurzame energie, wordt dit jaar geen nieuwe capaciteit in dienst genomen.

Bron: Express.be