Binnenvaart drukt op trafiekgroei Gentse haven

De Gentse haven heeft het voorbije jaar 47,7 miljoen ton goederen behandeld. Dat betekende een daling met 1 procent tegenover het jaar voordien. Dat heeft het Gentse havenbedrijf bekend gemaakt.

De achteruitgang moet volgens de havendirectie vooral worden toegeschreven aan de binnenvaart, terwijl ook gewezen wordt naar de beperkte capaciteit van het sluizencomplex in Terneuzen en de stakingen van de voorbije herfst.

De trafieken met zeeschepen vielen met 0,25 procent terug tot 25,9 miljoen ton. Bij de binnenvaart diende daarentegen een daling met 1,8 procent tot 21,8 miljoen ton worden gemeld.

De belangrijkste handelspartner van de Gentse haven was Zweden met een trafiek van 2,5 miljoen ton, gevolgd door Rusland (2,4 miljoen ton) en Brazilië (2,1 procent). Dat heeft te maken met de bijzonder niches waarin de Gentse haven is gespecialiseerd. De top vijf van de handelspartners bestaat verder uit Canada en de Verenigde Staten.

Bron: Express.be