Het voorbije jaar werden in Vlaanderen negenenvijftig nieuwe windturbines in gebruik genomen. Daarmee werd een bijkomend vermogen van 127,1 megawatt gecreëerd. Dat heeft de Vlaamse Windenergie Associatie (VWEA) gezegd. De grootste bouwactiviteit werd opgetekend in de provincies Limburg en Antwerpen, gevolgd door West-Vlaanderen.
Samen met de 248 eerder gebouwde windturbines komt het totale geïnstalleerd vermogen in Vlaanderen daarmee uit op 603 megawatt, voldoende om ongeveer 350.000 gezinnen van duurzame elektriciteit te voorzien.
De groei van het voorbije jaar is volgens Bart Bode, directeur van de Vlaamse Windenergie Associatie, in grote mate te danken aan de uitvoering van projecten die al langer waren vergund, maar door allerlei administratieve of juridische hindernissen niet gerealiseerd konden worden.
Er moet volgens Bode echter gevreesd worden dat er volgende jaren niet veel meer vooruitgang zal worden geboekt.
Bron: Express.be