Antwerpse havendirecteur benadrukt noodzaak Saeftinghedok

De groei van de Antwerpse haven maakt de bouw van het Saeftinghedok absoluut noodzakelijk. Dat heeft Eddy Bruyninckx, directeur van de Antwerpse haven, gezegd. Hij wijst er onder meer op dat Mediterranean Shipping Company (MSC), die meer de helft van de containertrafieken in de Antwerpse haven genereert, volgend jaar naar het Deurganckdok verhuist.

Door de toenemende trafieken zal het Deurganckdok volgens de directeur al binnen enkele jaren volledig zijn volzet, waardoor de aanleg van het Saeftinghedok onontbeerlijk is. De eerste twaalfhonderd meter kaaimuur moeten volgens Bruyninckx over zes jaar in gebruik genomen kunnen worden.

Door de aanleg van het nieuw dok moeten de laatste restanten van het polderdorp Doel verdwijnen. Doel is volgens Bruyninckx echter een marginaal probleem geworden. Er wonen volgens hem nog slechts enkele gezinnen, waarvoor een passende oplossing zal worden gevonden. Er lopen nog verscheidene procedures tegen de aanleg van het dok.

Bron: Express.be