Er moeten inspanningen worden gedaan om het aandeel van het spoorvervoer in de Antwerpse havenactiviteiten te verhogen. Dat heeft Eddy Bruyninckx, chief executive van het Havenbedrijf Antwerpen, tegenover de krant De Tijd gezegd.
Bruyninckx zegt zich daarbij zorgen te maken over het spoorvervoer in de haven. Hij wijst er daarbij op dat het aandeel van het spoor in de transportmix van 9 procent naar 7 procent is gedaald. Nochtans kan het spoorvervoer een belangrijk instrument zijn om het fileprobleem op het Antwerpse wegennet aan te pakken. Het spoorvervoer moet volgens Bruyninckx dan ook verder worden gestimuleerd.
Daarvoor wordt al langer gedacht aan onder meer een participatie van de haven in het spoorbedrijf NMBS-Logistics. Volgens de directeur evolueert het dossier in de goede richting. Daarnaast zegt Bruyninckx dat het ook de bedoeling is om Railport, het eigen spoorproject in de Antwerpse haven, te versnellen. De binnenvaart heeft inmiddels een aandeel van 36 procent in de trafieken.>
Bron: Express.be