Midden dit jaar had de federale overheid tegenover zijn leveranciers een betalingsachterstand van bijna 600 miljoen euro, gespreid over zestigduizend facturen. Dat blijkt uit cijfers van Hervé Jamar, federaal minister van begroting. Er werd een gemiddelde betalingsachterstand van tachtig dagen opgetekend, tegenover drieënzestig dagen vorig jaar.
De problemen moeten volgens de minister echter wel in belangrijke mate worden toegeschreven aan de verkiezingen tijdens de maand mei, waardoor de kredieten werden geblokkeerd. Jamar voegt er aan toe dat de regering belangrijke inspanningen doet om de opgelopen achterstand weg te werken, maar het is nog niet duidelijk hoeveel leveranciers uiteindelijk langer op een betaling zullen moeten wachten.
Vorig jaar werd uiteindelijk een bestalingsachterstand van 311,7 miljoen euro, gespreid over 75.960 facturen, opgetekend. Toen werd één op drie facturen te laat betaald. Verwacht wordt dat deze cijfers dit jaar gevoelig hoger zullen liggen.
' 'Bron: Express.be