Electrabel moet dit jaar een nucleaire rente van 406,73 miljoen euro betalen. Dat heeft het bedrijf berekend. Electrabel voegt er echter aan toe de betaling opnieuw te zullen aanvechten. In totaal moeten de energieproducenten dit jaar 469,82 miljoen euro nucleaire rente, een heffing op de extra winsten die worden gerealiseerd op kerncentrales die al zijn afgeschreven, betalen.
Het grootste gedeelte van het bedrag moet worden betaald door Electrabel. Het saldo wordt gefactureerd aan EDF Luminus. Electrabel voert echter al langer aan dat de taks een discriminatie betekent tegenover andere productiemethodes en zegt alle rechtsmiddelen te zullen aanwenden om zijn belangen te verdedigen. Er loopt tegen de nucleaire rente ook een klacht bij de Europese Commissie.
Het bedrijf kondigde eerder ook aan de nucleaire rente ter sprake te zullen brengen bij de onderhandelingen over een verlenging van de levensduur van de twee oudste reactoren van de kerncentrale in Doel.
Bron: Express.be