Vakbonden sceptisch over sociaal overleg met spoorbaas

Een dreiging met een privatisering is geen manier om het vertrouwen van het personeel in de top van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) te verhogen. Dat hebben de vakbonden in een open brief aan Jo Cornu, chief executive van het spoorbedrijf, gezegd.

Het schrijven is een reactie op een open brief die Cornu eerder zelf aan de vakbonden had gestuurd en waarbij hij waarschuwde voor een mogelijke privatisering indien de onderhandelingen bij het bedrijf geen positieve uitkomst zouden krijgen. De brief van de chief executive is volgens de vakbonden geenszins van aard om het sociaal overleg weer op gang te trekken.

Er wordt aan toegevoegd dat Cornu blijkbaar het verwoestende werk van zijn voorgangers op het vlak van tewerkstelling verder wenst te zetten. Er wordt ook gezegd dat het spoorwegpersoneel de voorbije dertig jaar al een zware inspanning heeft geleverd voor de productiviteit en tewerkstelling en zeker niet aan de basis ligt van de groeiende schuldenberg.

Bron: Express.be