Ook bij elektronische betalingen moet het kasticket tot op 5 eurocent kunnen worden afgerond. Dat heeft het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) gezegd. Zonder die maatregel zal het volgens de zelfstandigenorganisatie nooit mogelijk zijn om de munten van één en twee eurocent uit omloop te krijgen.
Sinds begin oktober is een afronding tot op 5 eurocent wettelijk toegelaten, maar dat geldt uitsluitend voor contante betalingen. Dat leidt volgens het NSZ echter tot de vreemde situatie dat klanten, afhankelijk van de betalingswijze, een ander bedrag moeten betalen voor dezelfde aankopen.
Dat heeft er volgens de organisatie voor gezorgd dat weinig handelaars in praktijk tot een afronding overgaan, waardoor de kleinste munten in omloop blijven. Het probleem creëert volgens het NSZ bij de productie van de munten ook meerkosten voor de overheid. Er wordt tevens op gewezen dat de handelaars bij het inleveren van de kleine muntstukken bij de banken vaak extra kosten moeten betalen.
Bron: Express.be