Regering denkt aan fiscale stimulus aandelen

De federale regering onderzoekt of fiscale stimuleringsmaatregelen voor aandelen nuttig zouden kunnen zijn om de Belgische economie nieuwe impulsen te bezorgen. Dat heeft Daniel Bacquelaine, federaal minister van pensioenen, in een gesprek met de krant De Tijd gezegd.

In het begin van de jaren tachtig werd de wet Cooreman-De Clercq geïntroduceerd, waardoor de aankoop van Belgische aandelen werd aangemoedigd en die tot de oprichting van de beleggingsfondsen heeft geleid.

De minister zegt dat een herintroductie van de wet een inbreuk zou betekenen op de Europese regelgeving rond het vrij verkeer van kapitaal, maar het systeem kan volgens Bacquelaine wel de inspiratie betekenen voor nieuwe maatregelen. Het is volgens de minister immers aangewezen een extra inspanning te doen om investeringen in de economie aan te moedigen.

Ook Johan Van Overtveldt, federaal minister van financiën, zou interesse hebben getoond.

Bron: Express.be