In België werden dit jaar voor het eerst in de geschiedenis meer dan duizend nieuwe elektrische wagens ingeschreven. Dat heeft de krant De Tijd gemeld op basis van cijfers van automobielfederatie Febiac. Tegenover vorig jaar is het aantal inschrijvingen, toen een vloot van 1.205 elektrische wagens werd geteld, verdubbeld.
De markt wordt gedomineerd door het Model S van de Amerikaanse constructeur Tesla, die 40 procent van de nieuwe inschrijvingen vertegenwoordigt, gevolgd door de Nissan Leaf en de BMW i3.
Bij de hybride wagens nam de verkoop met 32 procent toe tot bijna 8.000 exemplaren. Die markt wordt geleid door de Japanse constructeur Toyota, die samen met het dochtermerk Lexus 82 procent van de inschrijvingen vertegenwoordigt.
Avere, de Europese belangenvereniging voor elektrische voertuigen, merkt echter op dat België op het gebied van elektrisch en hybride vervoer ver achterblijft op andere landen. Duurzaam vervoer wordt volgens Avere in België onvoldoende gesubsidieerd.
Bron: Express.be