Deze winter zal de Gentse haven alvast niet uit het afschakelplan worden gehaald. Dat heeft Marie-Christine Marghem, federaal minister van energie, gezegd. In de huidige plannen is voorzien dat een groot gedeelte van de Gentse haven bij een dreigend elektriciteitstekort tot de eerste regio’s behoort die van het net zouden worden afgekoppeld.
Jan Briers, gouverneur van Oost-Vlaanderen, had aan de minister gevraagd die plannen te herzien omdat een afschakeling belangrijke problemen op het gebied van veiligheid zou kunnen veroorzaken. Het is volgens Marghem echter onmogelijk om nu nog belangrijke wijzigingen door te voeren.
Wel zegt de minister de opdracht gegeven te hebben om te bestuderen welke impact op de bevoorrading zou kunnen worden verwacht indien volgend jaar zowel de Gentse haven als de regionale luchthavens van Charleroi en Luik uit het afschakelplan zouden worden gehaald. Rond een mogelijke afschakeling van de Gentse haven loopt nog een kort geding.
Bron: Express.be