Beschadigde reactor kerncentrale Doel opnieuw in dienst

In de kerncentrale van Doel is reactor vier opnieuw opgestart. Oorspronkelijk was voorzien dat de reactor, die in augustus door een olielek was stilgevallen, pas de laatste dag van dit jaar weer in gebruik genomen zou kunnen worden, maar de herstellingswerkzaamheden zijn volgens uitbater Electrabel sneller verlopen dan oorspronkelijk was ingeschat.

De reactor heeft één van de grootste turbines van het Belgische elektriciteitsnet. Door de heropstart wordt het risico op een stroomtekort tijdens een strengere winterperiode dan ook gevoelig verkleind. Door het olielek, vermoedelijk te wijten aan sabotage, had de stoomturbine van de reactor zware schade opgelopen.

Reactor drie van de kerncentrale blijft door een probleem met waterstofvlokken nog steeds buiten gebruik. Ook in de kerncentrale van Tihange blijft een reactor wegens dezelfde problemen nog altijd buiten dienst. Het is niet duidelijk wanneer de betrokken reactoren opnieuw operationeel kunnen worden.

Bron: Express.be