De federale regering heeft beslist om de twee oudste reactoren van de kerncentrale van Doel nog tien jaar langer open te houden. Normaal zouden de reactoren volgend jaar na een activiteit van vier decennia moeten worden stilgelegd. Door de verlenging kunnen de reactoren in dienst worden gehouden tot het midden van het volgende decennium, wanneer België definitief uit de kernenergie zou stappen.
Met de verlenging van de levensduur van de twee reactoren kan België volgens Marie-Christine Marghem, federaal minister van energie, een antwoord bieden aan de onzekerheid over de energiebevoorrading door de geplande sluiting van de thermische centrales de volgende jaren en de onmogelijkheid om op korte termijn buitenlandse capaciteit op het Belgische net te integreren.
Electrabel, uitbater van de kerncentrale, moet nog wel onder meer een actieplan uitwerken vooraleer een definitieve verlenging kan worden bevestigd.
Bron: Express.be