Spoornetbeheerder Infrabel moet volgend jaar ongeveer 170 miljoen euro besparen. Dat blijkt uit het budget voor volgend jaar dat door de raad van bestuur van het spoorbedrijf is goedgekeurd. Er wordt opgemerkt dat alle divisies een bijdrage tot de besparing zullen moeten leveren. Wel wordt benadrukt dat er geen naakte ontslagen zullen vallen, maar wel zullen minder aanwervingen gebeuren.
Infrabel zegt daarbij volgend jaar enkel aanwervingen te plannen om tekorten in functies met een hoge kwalificatie aan te vullen. Mogelijk zullen een aantal pensioengerechtigde werknemers niet worden vervangen. De spoornetbeheerder benadrukte anderzijds dat aan de investeringen in veiligheid - waarvoor een bedrag van 332,4 miljoen euro is voorzien - niet wordt geraakt.
Tevens kondigde Infrabel aan dat er volgend jaar geen enkele spoorlijn van het netwerk zal worden gesloten. Vooral in het Franstalige landsgedeelte werd voor de afschaffing van een aantal trajecten gevreesd.
Bron: Express.be