Er komt geen vermogenswinstbelasting. Dat heeft federaal vicepremier Alexander De Croo duidelijk aangegeven in het televisieprogramma Reyers Laat (VRT). De Croo gaf toe dat niemand tegen een extra belasting voor de superrijken kan zijn, maar die maatregel zou volgens de vicepremier niet kunnen worden doorgevoerd zonder ook de werkende middenklasse te raken.
Een vermogenswinstbelasting zou volgens De Croo dan ook geen goed idee zijn. De vicepremier wijst er ook op dat België in vergelijking met andere ontwikkelde landen met een relatief kleine kloof tussen de hoogste en laagste inkomens wordt geconfronteerd.
België staat volgens De Croo dan ook niet voor het probleem dat de grote inkomens te weinig belastingen betalen, maar wel dat de werkende middenklasse teveel wordt belast. Met de inkomsten van belastingen op intercommunales en speculerende banken en de kaaimantaks worden volgens De Croo echter wel de lasten op arbeid verlaagd.
Bron: Express.be