België heeft tijdens de maand oktober 2.026 gigawattuur elektriciteit dienen in te voeren. Daarmee werd het recordniveau van 2.076 gigawattuur van de maand voordien benaderd. Dat blijkt uit cijfers van Synergrid, de federatie van netbeheerders voor elektriciteit en aardgas.
De grote invoer van elektriciteit is volgens Synergrid in belangrijke mate te wijten aan de onbeschikbaarheid van drie kernreactoren in de centrales van Tihange en Doel. In totaal lag het elektriciteitsverbruik tijdens de maand oktober 1,1 procent lager dan tijdens dezelfde periode vorig jaar.
Bij de grote industriële gebruikers werd een stijging met 5,8 procent opgetekend. Het verbruik bij de gezinnen en kleinere ondernemingen viel daarentegen met 4,3 procent terug.
Synergrid merkt op dat de onbeschikbaarheid van de kernreactoren ook een invloed heeft gehad om het aardgasverbruik. Er moesten immers gascentrales worden ingeschakeld om extra elektriciteit te produceren. Daardoor lag het aardgasverbruik bijna 14 procent hoger dan vorig jaar.
Bron: Express.be