De Belgische werkgevers blijven bij de start van het nieuwe jaar terughoudend met aanwervingen. Dat blijkt uit een enquête van het wervingsbedrijf Manpower bij meer dan zevenhonderd Belgische bedrijven.
De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat amper 5 procent van de bedrijven denkt tijdens het eerste kwartaal van volgend jaar extra personeel te zullen kunnen aanwerven. Daarentegen vreest 3 procent tot afvloeiingen te zullen moeten overgaan. Daarmee wordt een netto aanwerving van 2 procent in het vooruitzicht gesteld.
Dat betekent een lichte verbetering tegenover dezelfde periode vorig jaar. Tegenover het vierde kwartaal van dit jaar is er sprake van een relatieve status-quo.
Manpower voert aan dat arbeidsmarkt het nieuwe jaar in een lage versnelling lijkt te starten. De arbeidsmarkt blijft onder druk staan van een gebrek aan economische groei. Er wordt echter ook gezegd dat de overheidsmaatregelen voor de versterking van de concurrentiekracht geen absolute garantie op jobcreatie bieden.
Bron: Express.be