België mag bedrijven wel degelijk verplichten om gedetacheerde buitenlandse werknemers bij de overheid aan te melden, ook al wordt daarmee het vrij verkeer van diensten in het gedrang gebracht. Voorwaarde is wel dat de verplichting kadert in de bestrijding van fraude en de bescherming van werknemers.
Dat heeft het Europees Hof van Justitie beslist in een dossier van het Belgische bedrijf Thermotec, dat verzet had aangetekend tegen een boete van de sociale inspectiediensten omdat een aantal buitenlandse werknemers, gedetacheerd door een zustermaatschappij in Polen, niet officieel waren aangemeld.
Thermotec voerde aan dat de aanmelding in strijd is met het vrij verkeer van diensten binnen de Europese Unie. Het Europese hof zegt echter dat de verplichting moet kunnen om fraude te bestrijden en werknemers te beschermen.
Bouwunie, de federatie van de Belgische bouwsector, zegt tevreden te zijn over de uitspraak, die de Vlaamse ondernemers tegen oneerlijke concurrentie uit het buitenland zou beschermen.
Bron: Express.be