Bedrijfsleiders pessimistisch over volgend jaar

De Belgische bedrijfsleiders kijken het volgende jaar met een relatief pessimisme tegemoet. Dat is de conclusie van een rondvraag van de Kamers van Koophandel bij ruim achthonderd bedrijven. Opgemerkt wordt dat nog slechts 33 procent van de bedrijfsleiders optimistische verwachtingen heeft over de toekomst, tegenover 45 procent vorig jaar.

De groep pessimistische bedrijfsleiders is van 17,5 procent tot 23,7 procent uitgegroeid. Vooral de zware loonkosten liggen aan de basis voor de pessimistische houding. Ook de binnenlandse vraag en het algemeen economisch beleid blijken echter pijnpunten te zijn.

Slechts 11,5 procent houdt rekening met extra aanwervingen, tegenover 13,1 procent vorig jaar. Meer dan de helft stelt een status-quo in het vooruitzicht. Uit het rapport bleek ook dat in Wallonië het grootste pessimisme dient opgetekend te worden. In Brussel daarentegen stellen de bedrijfsleiders zich het meest optimistisch op.

Bron: Express.be