Loonbevriezing voor overheidsmanagers wordt geschrapt

Alexander De Croo, federaal minister van overheidsbedrijven, wil terugkomen op de beslissing van de vorige regering om de lonen van de topmanagers te plafonneren. Dat heeft de krant De Tijg gemeld.

De vorige regering had bepaald dat de salarissen van het topmanagement van overheidsbedrijven geplafonneerd zou worden op een bedrag van 290.000 euro, maar Alexander De Croo zegt zich minder de willen mengen in de loonpolitiek van ondernemingen zoals Belgacom of Bpost.

De minister merkt op dat aan de bedrijven het nodige vertrouwen moet worden gegeven om de salarissen zelf binnen de perken te houden. Door een opgelegde begrenzing dreigen de overheidsbedrijven volgens De Croo vele topmanagers te verliezen. Vorig jaar nam Johnny Thijs, topman van Bpost, ontslag omdat hij teveel zou moeten inleveren.

De vakbonden stellen echter dat de regering van de werknemers weliswaar zware inspanningen vraagt, maar de topmanagers van een loonbevriezing wil sparen.

Bron: Express.be