De OESO vindt dat België voor haar inkomsten te veel op lasten uit arbeid en socialezekerheidsbijdragen rekent. Dat melden de kranten De Standaard en Le Soir. Een tax shift zou volgens de denktank wenselijk zijn. De OESO stelt voor om zowel consumptie als vervuiling hoger te belasten, maar ook vermogens, omdat de lasten op vermogenswinsten in ons land "erg laag" liggen.
Toch bestaan in ons land al vele vermogensbelastingen, schrijft IAB-accountant Stefan Lammens in een email aan deze redactie: onroerende voorheffing, registratierechten, successierechten, beurstaks, et.
Lammens vergeleek de verschillende belastingen in het buitenland, op basis van de jaarlijkse studie die alle vormen van belasting in de 28 landen van de Europese Gemeenschap vergelijkt. ('Taxation Trends in the European Union', Eurostat, 2014 Edition).
Bron: Express.be