‘Belgisch leger heeft teveel vliegtuigen besteld’

Het Belgische leger heeft zichzelf overschat met de bestelling van nieuwe militaire vrachtvliegtuigen. Dat hebben een aantal bronnen bij het ministerie van defensie tegenover de openbare omroep VRT gezegd. Daarbij wordt gewezen naar de plannen van minister van defensie Steven Vandeput, die een sterke afslanking van het leger heeft aangekondigd.

Volgens ramingen zou het leger na die operatie nog ongeveer 25.000 manschappen tellen, maar volgens sommigen kan dat aantal nog verder dalen tot 20.000 militairen. Toen drie jaar geleden bij Airbus zeven nieuwe vrachtvliegtuigen werden besteld, werd er nog uitgegaan van een leger van 47.000 manschappen.

Door de inkrimping zouden er minder nieuwe vliegtuigen nodig zijn en de toestellen zouden bovendien ook te groot zijn voor het Belgische leger. Indien ook nog de geplande aankoop van nieuwe exemplaren van de F16 moet worden verrekend, blijft er volgens specialisten wellicht geen ruimte meer voor andere investeringen.

Bron: Express.be