Beschadigde kernreactoren pas na winter heropgestart

De kernreactoren Doel 3 en Tihange 2 zullen pas aan het einde van de winter opnieuw kunnen worden opgestart. Daardoor zullen de reactoren geen bijdrage kunnen leveren om een eventueel stroomtekort in België de volgende winter te helpen vermijden. Dat heeft het Franse nutsconcern GDF Suez, moederbedrijf van uitbater Electrabel, bekend gemaakt.

De bewuste reactoren liggen al maanden stil nadat in de wanden miniscule scheuren, te wijten aan waterstofvlokken, werden aangetroffen. GDF Suez merkt echter op dat herstelling van de schade langer duurt dan was gehoopt. Het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (Fanc) had eerder al te kennen gegeven dat de beschadigde reactoren mogelijk de hele winter onbeschikbaar zouden blijven.

Over het herstel van reactor Doel 4 na een vermoedelijke sabotage werden geen details verstrekt. De schade aan de stoomturbine is inmiddels hersteld en vermoedelijk kan de centrale nog voor eind dit jaar opnieuw worden opgestart.

Bron: Express.be