Wonen in Brussel moet goedkoper worden

Wonen in Brussel moet goedkoper worden. Dat heeft Guy Vanhengel, Brussels minister van financiën, tegenover de krant De Standaard gezegd. In eerste instantie zullen twee typisch Brusselse belastingen worden afgeschaft. Het gaat om de forfaitaire gewestbelasting en de agglomeratietaks. Een aantal andere maatregelen wordt nog bestudeerd.

De minister zegt dat de fiscale lasten beter moeten worden gespreid over alle gebruikers van de stad. De afbouw van de fiscale lasten voor de bewoners zal dan ook gedeeltelijk worden gecompenseerd door een verhoging van de onroerende voorheffing, waardoor vooral de vastgoedeigenaars, die volgens de minister vaak zelf buiten Brussel zijnb gedomicilieerd, zouden worden aangesproken.

Uiteindelijk moeten de fiscale initiatieven er volgens de minister toe leiden dat meer mensen interesse tonen om zich in Brussel te vestigen, wat ook een impact zou hebben op het pendelen. Het Brusselse model kan volgens Vanhengel ook een blauwdruk zijn voor andere steden.

Bron: Express.be