XPENG voert een niet te winnen strijd

Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

“XPENG staat op het punt om aan een grote productcyclus te beginnen.” Het waren dappere woorden van medeoprichter en CEO Xiaoping He bij de publicatie van de kwartaalcijfers vandaag. Ambitie en doorzettingsvermogen kan hem niet worden ontzegd, maar hij voert een bijna niet te winnen strijd. De concurrentie in de autosector is moordend en bevindt zich in de knock-out fase. XPENG verkoopt simpelweg te weinig auto’s.

141.601 elektrische auto’s verkocht

XPENG bestaat in 2024 tien jaar. Het bedrijf wordt vaak in één adem genoemd met NIO en Li Auto: drie jonge Chinese makers van elektrische auto’s die pogen om Tesla naar de kroon te steken. Of beter gezegd: poogden. XPENG verkocht in 2023 141.601 auto’s. Uit de zojuist gepubliceerde cijfers blijkt dat het niet voldoende is om de productie- en investeringskosten goed te maken. De bruto winstmarge daalde in 2023 van 11,5% naar slechts 1,5%. Het verlies onder aan de streep kwam uit op $1.46 miljard en is daarmee vergelijkbaar met 2022. Voor het eerste kwartaal van 2024 mikt XPENG op 22.500 verkochte auto’s. Acute paniek hoeft er niet te zijn, want de automaker heeft nog $6 miljard aan liquide middelen op de balans. Maar er zal wel iets moeten veranderen.

Van het Midden-Oosten tot aan vliegende auto’s

De grote, nieuwe productcyclus slaat op maar liefst tien nieuwe modellen die XPENG in drie jaar tijd op de markt wil brengen. De focus ligt daarbij op goedkopere elektrische auto’s om in te spelen op de wereldwijde klacht van consumenten dat ze te duur zijn. Dat is begrijpelijk, maar ook laat. Op de Chinese thuismarkt biedt marktleider BYD al veel goedkope modellen aan en internationaal heeft Stellantis bijvoorbeeld al een ruime voorsprong.

Een goedkopere auto is dan ook niet het enige paard waar Xiaopeng He op wedt. Hij heeft distributiepartners aangesteld voor de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Azerbeidzjan, Jordanië en Libanon, met de intentie om later dit jaar ook actief te worden in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ook wil hij een voortrekkersrol spelen op het gebied van software voor zelfrijdende auto’s in China, waarvoor hij onlangs een plan naar de regering van Xi Jinping heeft gestuurd. En alsof het niet genoeg is bouwt XPENG aan een vliegende auto, die eind 2025 op de markt moet komen.

Het zijn allemaal prachtige, maar ook geldverslindende plannen. Om het bloeden deels te stoppen verkocht XPENG vorig jaar een belang van bijna 5% aan Volkswagen voor $700 miljoen. Daarbij hoort echter ook de gezamenlijke productie van twee nieuwe modellen. Al met al lijkt het erop dat XPENG teveel hooi op de vork heeft genomen.

De batterij raakt leeg in de achterhoede

Na een kortstondige piek op $64 kort na de beursgang in New York op 27 augustus 2020 noteert het aandeel XPENG inmiddels alweer meer dan een jaar ongeveer 50% onder de introductieprijs. Met een beurswaarde van $10 miljard zit de Chinese fabrikant duidelijk in een andere categorie dan autostartups zoals Canoo, Fisker, Workhorse, Nikola en Polestar, voor wiens aandelen nog slechts ongeveer $1 wordt betaald. Samen met onder andere NIO, Rivian en Lucid (zie tabel) voert XPENG een overlevingsstrijd, die in de knock-out fase terecht is gekomen.

Top 10 van fabrikanten die uitsluitend elektrische auto’s maken

Fabrikanten elektrische voertuigen